MSL Entry, nedstigning och landning instrument (MEDLI) Suite
En uppsättning sensorer anslutna till värmesköld för Mars Science Laboratory (MSL) är kollektivt namnet MSL Entry, nedstigning och landning Instrument (MEDLI) Suite.
MEDLI tar mätningar åtta gånger per sekund under perioden från ca 10 minuter innan fordonet
kommer in i toppen av Mars atmosfär tills efter fallskärmen har öppnats, ca fyra minuter efter
inträde. Mätningarna kommer att analyseras för information om de atmosfäriska förhållandena och prestanda
på fordonet. På grund av fordonets massa 2,431 kg, efter dumpas av rymdskepp kryssningen, diametern på dess värmesköld eller 4,5meter och den hastighet med vilken fordonet kommer att träda in atmosfären med ca 13.200 km / h, eller 5.900 meter per sekund, värme och stress på värmeskölden kommer att vara den högsta någonsin för ett fordon på Mars. Erfarenheterna av detta uppdrag kommer att hjälpa att planera för
potentiella framtida uppdrag som skulle kunna vara ännu tyngre och större, såsom skulle vara nödvändigt för en mänsklig uppdrag till Mars.
Modeller av Mars atmosfär, värme miljöer, fordon aerodynamik, och värmesköld prestanda, bland andra faktorer, var anställda i utforma Mars Science Laboratory in fordon. Osäkerheter i dessa parametrar måste också modelleras. För att redovisa dessa osäkerheter, design innehåller stora marginaler för framgång. marginalen kommer vid en kostnad av ytterligare massa. Målet med MEDLI är att bättre kvantifiera dessa atmosfäriska inträde egenskaper och eventuellt minska onödiga massan på framtiden Mars uppdrag, genom att samla data om prestanda av Mars Science Laboratory in fordonet under dess atmosfären inresa och härkomst. MEDLI består av sju trycksensorer (Mars atmosfäriskt datasystem sensor, eller MEADS), sju
pluggar med flera temperatursensorer (Mars integrerad Sensorn plugg eller MISP) och ett stöd från elektronik lådan. Data från posten fordonets tröghetsmätanordning enhet, som avkänner ändringar i hastighet och riktning, kommer att förstärka MEDLI data. Var och en av temperaturesensing pluggar måste termoelement för att mäta temperatur på fyra olika djup i värmeskölden termiska skydds kakel, samt en sensor för att mäta hastigheten vilket värmesköld material bort på grund av atmosfäriska uppvärmning. Analys av data från tryckgivare och tröga måttenhet kommer att ge en höjd profil för atmosfäriska täthet och vindar, samt information om tryckfördelning på värmeskölden ytan, orientering av posten fordon och hastighet. Data från den temperatur sensorer kommer att användas för att utvärdera topp uppvärmning, fördelning av värme över värmeskölden, turbulens i flödet av gas längs den post fordonets yta, och ingående prestanda hos värmeskölden materialet. NASA: s Exploration Systems Mission Directorate (som har ansvar för att planera de mänskliga uppdrag utanför Omloppsbana runt jorden) och flygteknisk forskning Mission Directorate (som investerar i grundforskning av atmosfärisk flygning) har finansierat MEDLI. F. McNeil Cheatwood av NASA: s Langley Research Center, Hampton, Virginia, är Principal Investigator för MEDLI. Vice ansvarig forskare är Michael Wright i NASA: s Ames Research Center, Moffett Field, Kalifornien.
Översatt av mig och taget från NASAs press kitt.
-Thomas Tranåker
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar